Waarom eenvoudige strategieën werken, zeker in bijzondere tijden.
Begin dit jaar ontmoette ik Theo, een gedreven familiale ondernemer actief in de metaalsector. Hij is het type van de altijd enthousiaste zaakvoerder waar de passie voor zijn bedrijf en zijn ongekende werklust me steeds weer blijven verbazen. Hij blijft altijd zijn positieve zelf, een echte ondernemer pur sang. Met hart voor zijn zaak, zijn klanten, zijn mensen. Theo wilt groeien, goed verdienen, maar doet het zeker niet alleen voor het geld. Theo is puur.
De eerlijke stand van zaken
Maar in alle openheid vertrouwde Theo me toe dat de cijfers niet meer de nodige (winst)resultaten opleverden. Ondanks zijn 101 ideeën en vele acties verloor hij te veel grip op zijn klanten en zijn bedrijf. Hij slaagde er niet meer in de juiste keuzes te maken. En dat voelde hij in zijn cijfers. Zijn omzet verliep nog enigszins goed, maar de marges werden kleiner en kleiner: onderaan de streep hield hij niet genoeg over. En dit had grote impact op zijn investeringsbudget en zijn ambitieuze groeiplannen. Ook de onzekerheid in zijn team voelde hij aan als een belangrijk signaal. Er was plots geen samenhang meer, er heerste een klaagcultuur, de vroegere dynamiek had plaats gemaakt voor twijfel, getreuzel en onzekerheid. 2020 kondigde zich aan als een moeilijk jaar… en van Corona was toen zelfs nog geen sprake.
De ommekeer en snelle start
Ons eerste gesprek creëerde een gevoel van vertrouwen, van samen-er-tegen-aan-gaan. We spraken dezelfde taal en wilden er beiden iets van maken. We hadden een klik, ons buikgevoel zat goed. Een week later zaten we al terug rond de tafel om het plan van aanpak concreet te bespreken en onze samenwerking op te starten. De doe-mentaliteit van de echte ondernemer kwam hier snel naar boven. Theo wil vooruit!
Waarom liep het even fout bij Theo?
Theo is altijd dag en nacht met zijn bedrijf bezig geweest, het is zijn lange leven. En omdat hij altijd in oplossingen denkt, creatief is en zijn klanten immer wilt helpen is zijn onderneming ook snel én spectaculair gegroeid. Maar hij is op het punt gekomen dat hij niet meer alles kan aansturen, en dat zelfs zijn managementteam het drukker heeft dan ooit. Dan sta jezelf en je bedrijf voor een kantelmoment: blijf je zo verderwerken of neem je het heft terug in handen… Theo is er samen met zijn team terug ingevlogen!
Wat is er plots veranderd in het bedrijf van Theo?
Goed nieuws: we staan nu 8 maanden verder, en ja, het gaat Theo en zijn bedrijf weer voor de wind. Theo heeft nu een duidelijke, eenvoudige en slimme strategie.
Concreet zijn er 3 grote pijlers in zijn groeiplan 2020:
1. Het bedrijf heeft nu één heldere visie gericht op “de beste en ideale klanten met de meeste marge”
2. Er zijn nu duidelijke doelstellingen: dit zorgt voor focus en structuur, de basis voor groei.
3. Het nieuwe groeiplan is doorvertaald in praktische, concrete acties die we kunnen meten.
Natuurlijk werken we zo’n businessplan grondig en volledig uit. Maar de meeste ondernemers willen dat een strategie gemakkelijk te begrijpen is en snel uit te voeren valt. Zonder ingewikkelde theoriën of methodieken.
De kracht van een eenvoudige strategie: één A4
Het is mijn vak om een ingewikkelde strategie zo eenvoudig mogelijk te definiëren. Ook al is het proces of het product zeer complex of zelfs moeilijk. Zo is het eenvoudig te begrijpen: voor de ondernemer, zijn team, zijn klanten, zijn leveranciers, … voor iedereen. Voor een winstgevende strategie geldt één motto: de kracht van de éénvoud. Of beter: een sterke, rendabele strategie kan je samenvatten op één A4.
De kracht van overtuiging en optimisme: één team
Dit strategisch groeiplan was ons framework voor Theo en dat kende iedereen, jawel iedereen van het bedrijf. De succesfactor was de grote betrokkenheid en de open communicatie: een slimme, simpele strategie is cruciaal om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen én te houden. Het was essentieel dat de managers een vastberaden overtuiging en optimisme wisten uit te stralen. Ze lieten aan alle medewerkers én alle klanten zien dat ze de uitgezette koers durfden en wilden aanhouden.
Mijn bedrijf Frantzen Consulting:
Ik begeleid zaakvoerder-ondernemers van familiebedrijven zoals Theo die worstelen met hun groei-plannen. Concreet help ik ze met een eenvoudige, heldere strategie hun winst te verdubbelen. Zo heb ik de laatste jaren tientallen kmo’s naar zakelijke successen mogen brengen.