banner image

3 geheimen voor je commerciële strategie of waarom je je alleen op A-klanten mag focussen?

Zelfs de meest ervaren ondernemers met een uniek topproduct hebben moeite om dit goed en gemakkelijk te verkopen. Sales en marketing kost immers energie, tijd, expertise en daarom ook … omzet. Maar er zijn nog andere pijnpunten: vele bedrijven steken te veel tijd in klanten met een te lage winstmarge. En dat heeft een enorme impact op hun groei.

Dit kan gelukkig beter.
Ik heb de laatste 10 jaar met veel ondernemers gewerkt met dit probleem. Zo heb ik vele sterke bedrijven geleerd om hun winstmarge te verdubbelen. Of om een nieuwe, rendabelere doelgroep te kiezen. Of om meer in te zetten op export. Of innovatie.

We werken dan samen aan een strategisch groeiplan. Bij zo’n traject met een zaakvoerder-eigenaar komt telkens weer een enorme drive, passie en ambitie naar boven. Die zit echt niet alleen in euro’s, maar wel in een ijzersterke wil tot succes en groei. Hun ‘innerlijke waarom’ komt altijd vanuit een diepere kracht.

In mijn strategisch groeiplan werk ik een jaar lang met mijn klanten. Zo evalueren we iedere maand samen of je doelstellingen behaald worden. Nogmaals, aan het product en gedrevenheid ligt het zeker niet. Maar om je doel te bereiken heb je als ondernemer iets meer nodig: de juiste strategie. Een commerciële strategie die elke week nieuwe, goede leads oplevert, zodat ze snel tot verkoop komen bij de allerbeste klanten in hun markt. Daar doet iedere ondernemer het voor.

Mijn plan van aanpak:
Er zijn 1001 boeken, opleidingen, blogs, … over strategie. Helaas leveren ze meestal niet het verhoopte (winst)resultaat op. Waarom? Ze zijn veel te complex, vaak veel te theoretisch of te technisch. En te weinig to-the-point en zonder enige garantie tot succes.

Je hebt een juiste commerciële strategie nodig waarmee je de juiste klanten bereikt. Niet de klanten met een te lage marge. De kunst bestaat erin om een eenvoudige strategie te gebruiken die anders en duidelijk in mekaar zit. Uitpakken met een te lage prijs is fout. Je klanten betalen voor een oplossing.

We kunnen je onderneming transformeren tot een next-level-bedrijf.
Van een gewone speler in de markt tot een topspeler: een bedrijf dat de beste producten verkoopt aan de beste klanten. Met een stijgende omzet en vooral een betere marge.

Ondernemer Stefan maakte deze keuze 2 jaar geleden en ik ging enthousiast met hem aan de slag. Zijn omzet is gegroeid van 5 naar 8 miljoen euro en de winst is verdubbeld. Stefan zijn bedrijf is een bekende totaalpartner in groenaanleg en al 50 jaar actief in die branche..
Ondanks hun lokaal marktleiderschap stonden de marges te veel onder druk. Het groeibedrijf was kampioen in het maken van honderden offertes ‘omdat dit zo werkt in onze markt’…

We hebben gekozen voor kwaliteit ipv kwantiteit: uitsluitend offertes maken voor A-klanten in de plaats van voor alles en iedereen (van overheid tot aannemers, architecten en particulieren). Zo slinkte zijn longlist van 900 offertes naar 180 offertes. Daar baseerde hij zijn nieuwe strategie op: alleen nog maar A-klanten benaderen. Alle andere klanten mochten geschrapt. De focus kwam zo te liggen op de-beste-klanten-strategie.

Zo boek je als groeibedrijf drie duidelijke resultaten:

1. Je komt in contact met de betere klanten in je sector

2. Je speelt niet meer op prijs, maar je maakt gebruik van je kwaliteiten en expertise in je commerciële strategie

3. Je krijgt een eenvoudige strategie (ja, uiteindelijk op één A4) waarin je stap voor stap groeit en meer marge behaalt.

Zo win je als bedrijf veel tijd én geld.
Dit vraagt natuurlijk ook een goed afspraken-plan met je commerciële team. Voor sommigen is het moeilijk om afstand te nemen van oude gewoontes en oude klanten. Maar het werkt wel. Stap voor stap komen er A-klanten bij en komt het team in the winning mood.

Mijn bedrijf Frantzen Consulting:

Ik begeleid zaakvoerder-ondernemers van familiebedrijven zoals Theo die worstelen met hun groei-plannen. Concreet help ik ze met een eenvoudige, heldere strategie hun winst te verdubbelen. Zo heb ik de laatste jaren tientallen kmo’s naar zakelijke successen mogen brengen.

Wil je weten wat voor jou mogelijk is en zoek je een strategie met een concreet uitvoeringsplan, stuur me dan een persoonlijk bericht. Ik draag graag bij aan de winstgevende toekomst van je bedrijf.